Tartalom

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Menü

 

Látogatottság

Indulás: 2006-07-01
 

Dátum

2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
Irányzatok

Art Informel

 

A francia informel szó "forma nélküli"-t jelent. Az Art Informel művészei új alkotási módot kerestek. Elvetették a geometriai és figuratív alakzatokat, és új művészi nyelvet hoztak létre. Improvizáció útján formákat és módszereket találtak fel. Jellemző munkáikra a szabad ecsetkezelés és a vastag festékréteg. Az Art Informel nagyon széles kategória, figuratív és nonfiguratív festőket egyaránt magába foglal.

 

/Hartung, Hans: T 1956/7/

 

Bauhaus

 

A Bauhaust 1919-ben Weimarban alapította meg Walter Gropius építészmérnök. Európa akkori szocialista áramlataira reflektálva az volt a filozófiája, hogy a művészetet és a designt bevezesse a mindennapi élet birodalmába. Gropius úgy vélte, hogy a képzőművészeknek és az építészeknek kézművesekként kell tevékenykedniük, műveiknek pedig praktikusaknak és olcsóknak kell lenniük. A Bauhaus növendékek - festők, építészek, keramikusok, szövők, szobrászok és formatervezők - közös műhelymunkában vettek részt, mint annak idején a reneszánsz kézművesek. A Bauhaus stílusát az egyszerűség, a geometrikusság és a kifinomultság jellemzi. 1933-ban a náci kormányzat bezáratta az iskolát. Bár az iskola gyakorlatilag megszűnt, tanárai, miután elhagyták Németországot és szétszóródtak a világban, folytatták az iskola által képviselt eszmék népszerűsítését.

 

/Klee, Paul: Edzés/

 

Barbizoni iskola

 

1835 körül francia festőkből álló csoport utazott egy Párizstól 40 mérföldnyire délnyugatra fekvő kis faluba. A falu neve Barbizon, a fontainebleau-i erdő szélén áll. A festők a városi élet gondjaitól távol festőállványaikat a szabadban helyezték el és természet után festették képeiket. A barbizoni iskola művészei közül soknak a neve teljesen feledésbe merült, több felfedezésüket az impresszionistáknak tulajdonítják, akik felhasználták az ő újító technikáikat.

 

/Jean-Baptiste Camille Corot: Villa d'Avray/

 

Barokk

 

A barokk stílus Rómában, az 1600-as évek elején élte virágkorát, s különböző mértékben egészen a XVIII. századig fennmaradt Európa-szerte. Az elnevezés az olasz "barocco" szóból ered, jelentése bizarr, különleges. A barokk művészetet általában túláradó, buja jelleg és érzelmi hatások jellemzik. Az archetipikus barokk szentkép a szenteket vagy a Madonnát ábrázolja hullámzó drapériák kavargásában, kerubokkal körülvett fodros felhők keretében.

 

/Caravaggio, Michelangelo Merisi da: Szent Pál megtérése;

 Bernini, Giovanni Lorenzo: Szent Teréz extázisa/

 

Expresszionizmus

 

Művészeti irányzat, mely elsősorban 1905 és 1930 között virágzott Németországban. Az expresszionista művészek olyan képi formákat kívántak kifejleszteni, amelyek a külvilág ábrázolása helyett inkább legbensőbb érzéseiket fejezik ki. Az expresszionista festmény elmélyült, szenvedélyes és a végsőkig személyes, a festővásznat az érzelmek kifejezési helyeként fogja fel.

/Nolde, Emil: Piros pipacsok/

 

Fauvizmus

 

1905-ben Párizsban egy olyan kiállítást rendeztek, amely egyetlen teremből állt, tele tiszta, kontrasztos színeket árasztó festményekkel. Látszott, hogy nagy lelkesedéssel és szenvedéllyel festették őket. Egy kritikus "les fauves"-nak (franciául: "vadak") nevezte el a festmények alkotóit, és a név rájuk ragadt. A "vadság" főleg az erőteljes színekben, a dinamikus ecsetkezelésben és a képek mély kifejezőkészségében mutatkozott meg.

 

/Matisse, Henri: Az ebédlőasztal/

 

Futurizmus

 

Avantgárd mozgalom, Milánóban alapították 1909-ben. Tagjai meg akarták szabadítani Olaszországot múltjának súlyától, és a mát dicsőítették. A futuristákat elbűvölte a modern technika, a közlekedés és a távközlés. A festészetben és a szobrászatban a szögletes formák és az erőteljes vonalak a dinamizmus érzetét sugallták. A futurista művészet egyik legfőbb jellemzője az volt, hogy megpróbálta megragadni a mozgást és a sebességet: ezt rendszerint úgy érték el, hogy ugyanazt a tárgyat vagy személyt különböző pozíciókban rajzolták meg ugyanabban az időben, így keltve a mozgás érzetét.

 

/Boccioni, Umberto: Fej+Fény+Táj/

 

Gótika

 

Európa nagy katedrálisainak a stílusa, amely a középkorban (kb. 1150-től 1500-ig) a legjelentősebb irányzatnak volt tekinthető. A gótikus festmények és szobrok alakjai elnyújtottak, díszesek. A festészetben általában nem törekedtek a háromdimenziós ábrázolásmódra. Az alkalmazott perspektíva többnyire esetleges és kevéssé meggyőző.

 

/Martini, Simone: Az angyali üdvözlet/

 

Impresszionizmus

 

Festészeti irányzat, amely Franciaországból, az 1860-as évekből indult el. Az impresszionista festők a természetes fény ragyogásában megmutatkozó természet magával ragadó megjelenését ünnepelték - akár hajnali, akár nappali vagy alkonyati fényről volt szó. Elbűvölte őket a fény és színek közötti kapcsolat, és tiszta festékkel, szabad ecsetvonásokkal dolgoztak. Témaválasztásuk is radikálisan eltért a korábbiaktól; kerülték a hagyományos történelmi, vallási és romantikus témákat, inkább a tájképeket és a mindennapi élet jeleneteit részesítették előnyben.

 

/Manet, Eduard: Olympia;

Pissaro, Camille: A Pont Royal és a Louvre környékén

Monet, Claude: A roueni katedrális nyugati homlokzata teljes napfényben

Renoir, Pierre Auguste: Víztócsa kacsákkal

 

Kinetikus művészet (kinetic art)

 

Ezt a meghatározást a valóságos vagy látszólagos mozgást megtestesítő művészet megnevezésére szokták használni. A "kinetic art" ötlete az 1920-as években merült fel először, de az 1950-es és 60-as években érte el népszerűsége csúcspontját. A kinetikus művészet lehet teljesen egyszerű vagy összetett. A terminus azokra a műalkotásokra is alkalmazható, amelyek fényeffektusokkal teremtik meg a szemlélő számára a mozgás illúzióját. A kinetikosz görög szó, jelentése mozgással kapcsolatos.

 

/Moholy Nagy László: CHX/

 

 

Konstruktivizmus

 

Absztrakt művészeti mozgalom, amely 1913-ban jött létre Oroszországban. A konstruktivizmus eltörölte a művészet hagyományos fogalmait; azt hirdette, hogy a művészetnek a modern technológia formáit és folyamatait kell utánoznia. Ez különösen igaz volt a szobrászatra. A festészetben ugyanezeket az elveket alkalmazták, csak kétdimenziós formában; absztrakt formákat alkalmaztak a gépi technológiára emlékeztető szerkezetek megteremtésére, melyeket csaknem szoborszerűen függesztettek fel a térben.

 

/Liszinszkíj, El: P.V.N. Proun

Barcsay Jenő: Házak

Kassák Lajos: Egyensúly

Moholy-Nagy László: Kompozíció A II./

 

Kubizmus

 

A képalkotásnak ezt a forradalmian új módszerét Picasso és Braque fejlesztette ki a XX. század első évtizedében. A kubista művészet, habár absztraktnak és geometrikusnak tűnhet, valójában igazi tárgyakat ábrázol. Ezeket "rálapították" a vászonra úgy, hogy a formák különböző oldalai egyszerre mutatkozzanak, különböző szögekből. Ahelyett, hogy egy tárgynak térben való illúzióját keltették volna, mint ahogy az a festők törekvései között szerepelt a reneszánsz óta, a kubista művészet a vászon kétdimenziós feltételei között határozza meg a tárgyakat.

 

/Picasso, Pablo: Madame Z. arcképe – Fátyoltánc/

 

Manierizmus

 

A manierizmust, a reneszánsz stílus továbbfejlesztett változatát általában a XV. századi és XVI. század eleji harmónia, rend és tökéletesség elleni reakcióként ismerik. Ez a stílus Olaszországban uralkodott 1520 és 1600 között. Világos, csaknem rikító színek, alaposan kidolgozott kompozíciók, eltúlzott formák és drámai mozgások jellemzik. A kifejezés az "ízlésesség, elegancia" jelentésű maniera szóból ered, és méltóságot, egyensúlyt és harmóniát fejez ki.

 

/Modigliani, Amadeo: Fekvő akt/

 

Nabik

 

Az 1880-as években tevékenykedő francia festők kis csoportját Gauguinnek a tiszta színekkel való festési módszere inspirálta. Képeiket egy-egy színből vagy mintából kiképzett nagy felület jellemzi. A festés mellett a csoport nyomatok, plakátok, könyvillusztrációk, textilminták és színházi díszletek tervezésével is foglalkozott. A nabi héber szó, prófétát jelent.

 

/Vallotton, Félix: Tájkép fákkal/

 

Naiv festészet

 

Művelői amatőr, akadémiai képzettséggel nem rendelkező festők, akik a hagyományoktól függetlenül alakítják ki saját, valóságból és képzeletből egyaránt táplálkozó fantáziavilágukat.

 

/Rousseau, Henri: Alvó cigánylány/

 

Neue Sachlichkeit

 

Német szó, új tárgyiasságot jelent. Realista irányzat az 1920-as évek Németországában, amely az expresszionisták érzelmi töltésű festészetével ellentétben a látható világra koncentrál. Tiszta, tárgyilagosan figuratív ábrázolásmód jellemzi.

 

/Dix, Otto: Sylvia von Harden újságíró portréja/

 

Op-art

 

Absztrakt művészeti irányzat, amely az 1960-as években született. Az op-art (az "optical art" rövidítése) "az emberi szem becsaphatóságát használja ki". A festő játszik a befogadóval: olyan képeket alakít ki, amelyek vibrálnak és pulzálnak. A felhasznált színek és mértani formák a mozgás optikai illúzióját keltik.

 

/Vasarely, Victor: Triond/

 

Pittura metafisica (Metafizikus festészet)

 

A metafizikus festészet Olaszországban, 1917-ben alkotta meg De Chirico és Carrá. Az irányzatot a torzított perspektíva, a természetellenes megvilágítás és a furcsa képzeletvilág jellemzi; az emberi test helyett gyakran használnak próbababát és szobrokat. A metafizikus festők szokatlan környezetbe helyezve a tárgyakat, álomszerű, mágikus atmoszférát teremtenek. Ebből a szempontból a mozgalom sokban hasonlít a szürrealizmusra, abban viszont különbözik tőle, hogy szigorú kompozíciós szerkezeteket alkalmaz, és felhasználja az építészet értékeit.

 

/Chirico, Giorgo de: Metafizikai táj, fehér toronnyal/

 

Plein air-festészet

 

A barbizoni iskola, majd az impresszionisták kedvelt módszere, mely a műterem helyett a természet szabad ölét választja a festői ténykedés színteréül.

 

Corot, Jean-Baptiste Camille: A mantes-i híd

 

Pointillizmus

 

A francia point szóból ered, jelentése: pont. Az impresszionizmus kései válfaja. Apró ecsetvonásokkal, pettyekként és keveretlenül hordják fel a színeket, miáltal a színek optikai szintézise nem a festő palettáján jön létre, hanem csak a néző szemében.

 

/Seurat, Georges: Fürdőzés Asniéres-ben

Cross, H. E.: Ciprusok Cagnes-ban/

 

Pop-art

 

Művészeti mozgalom az Egyesült Államokban és Angliában. Az 1950-es években jelentkezett először, s a fogyasztói társadalom és a popkultúra képzetköréből merített inspirációt. A képregények, a hirdetések és a tucattermékek mind-mind nagy szerepet játszottak ebben a mozgalomban, melyet egyik tagja, Hamilton így jellemzett: "népszerű, tűnékeny, felhasználható, olcsó, tömeggyártmány, fiatal, frappáns, szexis, ravasz, elragadó - és jó üzlet".

 

/Rauschenberg, Robert: Víztároló

 

Preraffaeliták

 

Fiatal angol festők szövetsége, amely 1848-ban alakult meg. A preraffaelita festők döbbenettel figyelték a hanyatló brit festészetet, és a nagy reneszánsz mester, Raffaello előtti, korai olasz festészet egyszerűségét akarták elérni, olyan művészeket választva példaképül, mint Botticelli és Lippi. A preraffaelita képek gyakran ábrázoltak irodalmi, történelmi vagy vallásos jeleneteket, és sokszor erkölcsi tanítást fűztek a társadalmi rend és kapcsolatok kérdéseihez. Gazdag textúrájú, aprólékos részletességgel ábrázolt képek készültek, amelyek különös figyelmet szenteltek a virágok és a textíliák nyújtotta díszítési lehetőségeknek.

 

/Rossetti, Dante Gabriel: Álmodozás/

 

Reneszánsz

 

Az emberek az egész középkor során az Istentől és a mindenütt jelenlévő egyháztól való félelemben éltek. A művészet általában a mennyországot és a szenteket ábrázolta, nem igazán törődött azzal, ami a földön történt. A XIV. századtól kezdve azonban az ember kezdett rájönni saját fontosságára és a világra gyakorolt hatására. Ez az újjászületés (vagyis “renaissance”) a művészetben is tükröződött: a figurák életszerűbbekké váltak, a térkezelés valóságosabbá vált, a kereszténység történetét pedig emberi nézőpontból kezdték méltatni. A reneszánsz Giotto és Masaccio stilizált műveivel kezdődött el és Leonardo da Vinci, Raffaello és Michelangelo monumentális műveiben érte el tetőpontját. Míg az olasz reneszánsz művészei a perspektívára és a térillúzióra fektették a hangsúlyt,a flamand és a német festőket jobban érdekelte a körülöttük lévő világ aprólékos feldolgozása.

 

/Dürer, Albrecht: Lovag, Halál és Ördög

Eyck, Jan van: Az arnolfini házaspár

Leonardo da Vinci: A hermelines hölgy

 

Leonardo da Vinci: Mona Lisa

Angelico, Fra: Angyali üdvözlet

Bellini, Giovanni: Öltözködő nő

Holbein, Hans: Követek

Tiziano, Vecellio: Bacchus és Ariadne

Lippi, Filippino: Idős férfi portréja

Michelangelo, Buonarroti: A Szent család

Botticelli, Sandro: Vénusz születése

Raffaello, Santi: Az Athéni iskola/

 

Rokokó

 

Könnyed, játékos és dekoratív stílus, amely Franciaországban fejlődött ki 1700 körül, s a XVIII. században Európa-szerte elterjedt. A kifejezés a francia rocaille szóból ered, amely a szökőkutak díszítésére használt díszes kagylók és kövecskék neve volt. A rokokó főleg a belsőépítészet stílusa; finomság, elegancia, játékosság és a pasztellszínek használata jellemzi. Témái között gyakran szerepelnek az arisztokrácia könnyed mulatságai és a kissé merész szerelmi jelenetek.

 

Tiepolo, Giovanni Battista: Mózes megtalálása

 

Romantika

 

Művészeti mozgalom, amely Észak-Európában és az Egyesült államokban virágzott a XVIII. század végén és a XIX. század elején. Megnyilvánulásai annyira különbözőek, hogy jóformán lehetetlen meghatározni. A romantikus festők elfordultak az intellektuális fegyelemtől, és a képzeletre, illetve az önkifejezésre helyezték a hangsúlyt. Festményeiken gyakran ábrázoltak emelkedett érzelmeket: félelmet, vigasztalanságot, győzelmet és igaz szerelmet.

 

Delacroix, Eugéne: A taillebourgi csata

Friedrich, Caspar David: A Krétasziklák Rügenen

 

Szimbolizmus

 

Irodalmi és festészeti mozgalom, amely Franciaországban virágzott a XIX. század végén. A szimbolista festők elutasították a realizmust; úgy vélték, a festményeknek gondolatokat és lelkiállapotokat kell közvetíteniük, nem pedig csak egyszerűen lemásolniuk a látható világot. Stílusuk az ékszerszerű gazdagságtól a fakó szerénységig váltakozott, de mindannyian a másság érzetének a megjelenítését tűzték ki célul. Népszerűek voltak a vallási és mitológiai témák; az erotika, a halál és a bűn ábrázolása is gyakran előfordult.

 

Moreau, Gustave: Galatea

 

Szuprematizmus

 

A XX. század elején Kazimir Malevics orosz festő által kifejlesztett stílusirányzat. Tiszta mértani - absztrakt - formákra szorítkozik, ezekkel kíván elérni minden hatást.

 

Malevics, Kazimir: Szuprematizmus

 

Szürrealizmus

 

A szürrealizmus Franciaországban, az 1920-as években született. Fő teoretikusának, Bretonnak a szavaival, az volt a célja, hogy “feloldja az álom és a valóság között korábban feltételezett ellentmondást”. A megszokott kerékvágásból kizökkentő, illogikus jeleneteket festettek fotografikus pontossággal, furcsa teremtményeket alkottak mindennapi tárgyak gyűjteményeiből, valamint új festészeti technikákat találtak ki, amelyek hagyták, hogy a tudattalan kibontakozzon. A figuratív szürrealista képek egy elidegenedett világot ábrázolnak, amelynek képzetei az álomszerű nyugalomtól a lidércnyomásig váltakoznak.

 

Dali, Salvador: Az emlékezet állandósága

Chagall, Marc: Feleségemnek

Ámos Imre: Látomás

Anna Margit: Bábu I

Gulácsy Lajos: Az Ópiumszívó álma

 

 

Újdonság

 

Képeim

 
Tartalom

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG